Zo werken wij: signaleren, onderzoeken, agenderen

Signaleren van structurele knelpunten en risico’s uit de samenleving

Op allerlei manieren komen meldingen bij ons binnen die het startpunt kunnen zijn van een toezichtstraject. We halen zelf ook mogelijke signalen op door gesprekken aan te gaan met burgers, bedrijven en professionals die hen vertegenwoordigen en helpen in het contact met de overheid (zoals Sociaal Raadslieden, Belastingwinkels of de Ouderenbond). Ook spreken we met medewerkers van de diensten. We voeren kennismakingsgesprekken en leggen werkbezoeken af om een goed beeld te krijgen van wat er speelt.

Ook de media vormen een belangrijke bron om signalen op te vangen. Wie zelf een knelpunt of risico wil melden over belastingzaken, toeslagen of douane, kan dit doen via het contactformulier op onze website.

Verkennen en onderzoeken

Het bestuderen van de dieperliggende oorzaken van problemen in het stelsel van belastingen, toeslagen en douane vormt een vast onderdeel van ons werk. We focussen ons hierbij op vier aandachtsgebieden: wet- en regelgeving, rechtsbescherming, sturing en organisatiecultuur.

Zo werken wij

Zien we actuele en concrete zaken waar het structureel niet goed gaat, dan voeren we daarop een verkenning uit. Waar nodig starten we hierna een gericht onderzoek. We beslissen zelf welke onderzoeken we doen en hoe we deze uitvoeren. Daarin nemen we zoveel mogelijk betrokkenen mee: burgers, bedrijven, intermediairs, hulpverleners en medewerkers van de diensten.

Agenderen en/of publiceren van de resultaten

De resultaten en onze aanbevelingen brengen we onder de aandacht van iedereen die verschil kan maken: politici, bewindspersonen, beleidsmakers en managers en medewerkers in de uitvoering. We doen dat op verschillende manieren; via een brief aan de Kamer bijvoorbeeld, via gesprekken of via de media. Zo zorgen we dat het onderwerp bij de juiste partijen zo hoog mogelijk op de agenda komt te staan. We bespreken onze bevindingen met de betrokken dienst(en), zodat zij ervan kunnen leren en maatregelen kunnen nemen ter verbetering van de dienstverlening. Uiteraard blijven we die voortgang monitoren als toezichthouder.

Al onze onderzoeksrapporten gaan rechtstreeks naar de Eerste en Tweede Kamer, zonder inhoudelijke tussenkomst van het ministerie. We publiceren onze rapporten op onze website en delen het via onze LinkedIn-pagina. We ontvangen regelmatig verzoeken van journalisten om onze resultaten toe te lichten op radio, televisie of in nieuwsmedia.