Zichtbaarheid van de inspectie

Zichtbaar zijn, kennen en herkend worden is voor ons werk als toezichthouder cruciaal. We zijn een jonge inspectie en daardoor nog niet bij iedereen even bekend. Bij het opbouwen van ons gezag zijn bekendheid en zichtbaarheid belangrijke aspecten. In 2023 hebben we hier dan ook aan gewerkt.

Bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met burgers, bedrijven, medewerkers van de diensten, experts, vrijwilligers, politici en overheidsinstanties die te maken hebben met onze toezicht domeinen. Het helpt als men weet wie wij zijn, wat we doen, waar we voor staan en hoe we te bereiken zijn. Zo wordt de drempel om ons te benaderen bij het melden van risico’s of knelpunten zo laag mogelijk gehouden.

Via de media hebben we regelmatig van ons laten horen en zien. Reactief, als zij ons om informatie vroegen en proactief om een belangrijke boodschap met een groot publiek te delen. In 2023 waren wij onder meer te zien en te horen op televisie (Op1), op radio (NOS Radio1 en BNR). En in landelijke en vakgerichte media (waaronder NRC, Trouw en Binnenlands bestuur) en via onze sociale mediakanalen (LinkedIn en X).

De komende jaren blijven we ons inzetten om de zichtbaarheid verder te vergroten.