Verkenning selectieproces van de Belastingdienst

Wat speelt er?

Elk jaar ontvangt de Belastingdienst miljoenen belastingaangiften; deze kunnen niet allemaal handmatig gecontroleerd worden. De verwerking van de aangiften gaat grotendeels automatisch. De Belastingdienst maakt een selectie van aangiften waar zij extra aandacht aan besteedt. Dit gebeurt op basis van risicomodellen en selectieregels. Risicoselecties kunnen leiden tot ongelijke behandeling. Zo werden sommige bedrijven en mensen onterecht stelselmatig gecontroleerd met soms ingrijpende gevolgen.

Brieven belastingdienst verkenning risicoselectie

Het selectieproces van de Belastingdienst werd een veelbesproken onderwerp binnen de dienst zelf en in de Tweede Kamer. Ook werd het onderwerp breed uitgemeten in de media. Daarom zijn we in 2023 gestart met een verkenning naar selectie bij de directie Midden en Klein Bedrijf (MKB) van de Belastingdienst.

Verkennen en elkaar leren kennen

Hoe werkt het selectieproces en welke onderwerpen kunnen we daarbij identificeren voor ons toezicht, zodat we de Belastingdienst gericht kunnen helpen om zich hierin te verbeteren? Dit waren centrale vragen in onze verkenning. Hiertoe analyseerden we documenten en voerden we gesprekken met medewerkers van de dienst.

Vervolg: nieuw onderzoek naar fraude

Het beeld dat uit de verkenning naar voren kwam heeft bijgedragen aan een initiatief voor nieuw onderzoek. Hierin gaan we ons verdiepen in het beleid en de uitvoering van de Belastingdienst als het gaat om de bestrijding van fraude. Dit initiatief is opgenomen in het Werkprogramma 2024.