Burger- en medewerkersperspectief

Vanuit het perspectief van de samenleving kijken we hoe wetten, regels en de dienstverlening door de Belastingdienst, Dienst Toeslagen en de Douane uitpakken.

Burger- en medewerkersperspectief

Burgers, bedrijven, intermediairs en hulpverleners kunnen verstrikt raken in de complexe regelgeving of tegen muren aanlopen in het contact met de diensten. In ons toezicht richten wij ons op structurele risico’s en knelpunten in de uitvoering rond belastingen, toeslagen en douanezaken. De ervaringen van burgers en bedrijven vormen daarin het belangrijkste vertrekpunt.

Ook de ervaringen van de medewerkers uit alle lagen van de diensten die uitvoering moeten geven aan de wet- en regelgeving, bieden ons belangrijke inzichten. In wat er goed gaat en waar het beter kan of moet. En welke oorzaken daaraan ten grondslag liggen. Vanuit het perspectief van de overheid kijken we hoe de uitvoeringsdiensten als lerende organisaties zelf invulling geven aan hun taak om recht te doen aan de mensen.