‘Ik denk niet dat de Belastingdienst begrijpt wat dit met mij doet’
Fadila van Schie kreeg in 2021 te horen dat haar gegevens in de Fraude Signalering Voorziening (FSV) van de Belastingdienst stonden (ook wel bekend als ‘de zwarte lijst’). Een harde boodschap. Tegelijkertijd was het voor haar een verklaring voor problemen die ze eerder had ervaren. Het vertrouwen van Fadila in de Belastingdienst is op dit moment ver te zoeken.
Waar is het misgegaan in jouw relatie met de Belastingdienst?
“Ik ben in mijn leven altijd al zoekende geweest. Ik heb mijn school niet afgemaakt en daarna verschillende banen gehad. Uiteindelijk ben ik als secretaresse bij een bedrijf gaan werken en wilde ik doorgroeien. Maar dat kon daar niet. Toen ben ik een zelfstudie gaan doen en zzp’er geworden. In het begin was ik met mijn administratie soms nog wat slordig. Dat geef ik toe. Ik heb in die periode een aantal belastingaanslagen betaald met een verkeerd betalingskenmerk. In plaats van het aanslagnummer, heb ik mijn BSN ingevuld. Daardoor konden ze mijn betalingen niet vinden, bleek later. Ik weet dat ik zelf een fout heb gemaakt. Maar er bleven maar betalingsherinneringen komen en ik kreeg ten onrechte te maken met loonbeslag en bankbeslag. Mijn boekhouder is er uiteindelijk achter gekomen wat ik te veel aan belasting betaald heb. Maar ik heb door het loonbeslag en bankbeslag ook schulden gemaakt. Tot op heden weet ik nog steeds niet hoeveel geld ik nog terugkrijg en wanneer.
In 2021 volgde de brief dat ik op de zwarte lijst van de Belastingdienst stond. Dat maakte voor mij wel een hoop duidelijk. Ik heb het gevoel daardoor niet eerlijk behandeld te zijn.”
Nu krijg ik te horen dat ze rekening moeten houden met privacyregels. Maar het zijn toch mijn eigen gegevens waar het over gaat?
Hoe ervaar je het contact hierover met de Belastingdienst?
“De brief vond ik heel algemeen en zakelijk. Ik heb de Belastingdienst ook nog een keer gebeld. Toen is er wel naar me geluisterd, maar veel liever wil ik een persoonlijk gesprek. Dat hoeft geen uur te duren, ik wil gewoon mijn verhaal vertellen. Ik denk niet dat ze bij de Belastingdienst weten hoe groot de impact van al die brieven is. Door alle stress heb ik ook mijn huis verkocht. Ik had dat net samen met mijn man gekocht en we hadden grote verbouwplannen. Maar daar had ik geen energie meer voor.
Ik weet nu dat ik op die lijst stond. Maar het duurt wel erg lang tot ze met meer informatie komen. Hier is wel een website voor ontwikkeld. Maar veel duidelijkheid geeft die nog niet. Ik denk niet dat het alleen dat verkeerde betalingskenmerk is geweest waardoor ik op die lijst stond. Ik denk dat mijn meisjesnaam ook een rol gespeeld heeft. En misschien ook dat ik zo veel verhuisd ben in mijn leven. De waarheid zal wel nooit boven tafel komen. Maar ik weet wel dat ik altijd netjes betaald heb. Dat dat niet erkend wordt: daar kan ik moeilijk mee omgaan. Het heeft me gebroken kan ik wel zeggen.”
Hoe zou de Belastingdienst jou kunnen helpen?
“Ik wil gekoppeld worden aan één persoon binnen de Belastingdienst die mij helpt met het probleem van de te veel betaalde belasting. En ik wil weten wat er precies gebeurd is. Nu krijg ik te horen dat ze rekening moeten houden met privacyregels. Maar het zijn toch mijn eigen gegevens waar het over gaat? Het liefst zou ik in de toekomst weer als zelfstandige gaan werken. Maar dan moet ik eerst de zekerheid hebben dat ik niet weer hetzelfde gedoe krijg. Op dit moment heb ik daar nog weinig vertrouwen in.”