Knelpunten uit de praktijk van sociaal raadslieden
We zitten regelmatig bij gesprekken tussen burgers en hulpverleners die ondersteuning bieden aan mensen die financiële problemen hebben of een loket zoeken voor hun vragen over toeslagen of belastingzaken. We noemen deze hulpverleners ook wel sociaal raadslieden. Uit die gesprekken blijkt welke problemen men in de praktijk ervaart. Soms hebben deze problemen te maken met wet- en regelgeving, maar vaak ook op de dienstverlening van de Belastingdienst en Toeslagen.
We vinden het belangrijk dat deze geluiden gehoord worden en hebben daarom op 21 februari 2023 een zogenoemde 'knelpuntenbrief' aangeboden aan de Minister van Financiën waarin deze knelpunten worden benoemd en uitgelegd.

De knelpunten in het kort
Kort samengevat hebben de knelpunten betrekking op de volgende onderwerpen:
- Samenwerking sociaal raadslieden met uitvoeringsorganisaties;
- Samenwerking tussen overheidsorganisaties;
- De rol van de Belastingdienst en Toeslagen bij vroegsignalering van schulden;
- Het niet gebruiken van regelingen en belastingteruggaven door burgers;
- Knellende wetgeving.
Wij hebben aangegeven dat we graag van de verschillende ministers en staatssecretarissen horen hoe zij deze problemen gaan aanpakken.
Reactie ministerie van Financiën
Op 6 juli 2023 reageerden de staatssecretarissen Marnix van Rij (Fiscaliteit en Belastingdienst) en Aukje de Vries (Toeslagen en Douane) op de knelpuntenbrief. Deze reactie deden ze mede namens de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen.
Hun reactie staat in deze Kamerbrief.